Inte Kvällsposten men...

En stad som Kristianstad har förstås även gedigna kommunikationer.

Kvar från tiden då Skåne var delat på Kristianstads län och Malmöhus län finns snabbusskonceptet Skåneexpressen vilket det nybildade Skånetrafiken tog över i slutet på 90-talet. Man kan säga att Skåneexpressen täcker upp på de linjer där järnväg saknas:
  • Kristianstad-Hörby-Malmö
  • Kristianstad-Simrishamn
  • Kristianstad-Ystad
  • Kristianstad-Broby-Osby-Älmhult

Turtätheten är ofta mycket god med timmestrafik till både Ystad, Simrishamn och Malmö. Sista turen till Malmö går på helgerna så sent som 2.00(!).

Många av bussarna i Kristianstad körs på lokalt producerad biogas som tankas vid bussdepån invid Allöverket. Bland annat körs alla stadsbussar (och en hel del regionbussar) på detta drivmedel.

Stadsbussarna har fyra linjer, alla med mycket god turtäthet (åtminstone om man räknar bort söndagar):

  1. Gamlegården-Näsby-Centralen-Skånehuset-Viby
  2. Vä-Härlöv-Vilan-Centralen-Egna hem-Österäng
  3. Söder-Centralen-Ishallen-Möllebacken
  4. Norra Åsum-Vilan-Centralen-Högskolan Kristianstad

Dessutom finns konceptet Pendeln, som bland annat kör till Åhus och Broby med god turtäthet. Därutöver finns några s.k. Regionbusslinjer. Nedan en "Pendel" till Broby.

Nästan alla bussar avgår numera utanför centralstationen så det kan bli väldigt trångt ibland, inte minst som kommunen jobbar rejält med diverse byggprojekt i närheten. De flesta torde dock se att fördelarna med att ha regionbussar, "Pendeln", Skåneexpressen, Stadsbussar, Pågatåg och Öresundståg på ett och samma ställe i stan.

När det gäller tåg finns sedan 2007 en Pågatågslinje som går till Helsingborg. Under nuvarande tidtabell krävs tyvärr byte i Hässleholm under lågtrafik, men under högtrafik avgår det ett tåg i timmen till Helsingborg. Dessa tåg körs med de gamla Pågatågen medan tågen till Malmö körs med de nya:

Pågatågen till Malmö (till höger i bild ovan) går varje timme mellan 4.06 och 0.06 (FL, 1.06). Pågatågslinjen till Malmö öppnade 2010 samtidigt som stationen i Sösdala norr om Höör öppnades.

Inuti de nya tågen visas tågens aktuella hastighet på en TV-skärm:

Det största triumfkortet för Skånetrafiken torde ändå vara Öresundstågen som går direkt till Malmö-Kastrup-Köpenhamn respektive Sölvesborg-Karlskrona varje timme från tidig morgon till sen kväll. Sista Öresundståget till Köpenhamn går t.ex. 23.24. Nedan kommer ett tåg från Köpenhamn in.

I Kristianstad delas tågen. Tre vagnar går vidare till Blekinge medan tre vagnar kopplas av på Kristianstad C och återgår till Köpenhamn knappt en timma senare. Således gäller det att sitta i rätt vagn om man ska vidare till Blekinge (eller Bromölla). Tågens delvis danska ursprung märks inte bara på formen utan också på skyltningen för cyklar.

Påpekas kan att det statliga bolaget SJ inte har någon trafik till Kristianstad alls längre. Sedan 2007 är alla tåg Skånetrafikens. Vill man åka med SJ får man ta sig till Hässleholm.

Fördelen med ett regionaliserat tågsystem är uppenbart:

  • Fasta minuttal varje timme
  • Hög turtäthet även i lågtrafik
  • Inga reduktioner under sommaren
  • Man kan alltid resa på samma biljetter vidare på stadsbussen
  • Låga biljettpriser

Ett pendlarkort som täcker in Kristianstad-Malmö kostar 1150 kr för 30 dagar och då ingår förstås buss i både Kristianstad och Malmö. Faktum är att obegränsat resande i hela Skåne ingår.

Vill man ha motsvarande i Mälardalen blir det ett helt annat pris. T.ex. kostar ett kort Uppsala-Stockholm med stadsbuss (UL)+Tåg (SJ) + tunnelbana/buss (SL) 2967 kr, d.v.s. nästan 3 ggr så mycket trots att sträckan är kortare. Fördelarna med ett sammanhållet länstrafikssystem är uppenbara.

Även stadsbussarna är påtagligt billiga i Kristianstad. Med värdekort (Jojokort) kostar en resa endast 15:20 kr.


Vill man spendera betydligt mer pengar kan man flyga. Kristianstads flygplats ligger i Everöd cirka 17 km söder om stan, längs med väg 9 till Simrishamn. Härifrån flyger Skyways 3 ggr varje vardag till Stockholm. Det kostar mellan 750 och 1800 kr, högst jämförbart med SJs snabbtåg + Öresundståg (kostar cirka från 300 kr upp mot 1850 kr).

 

Båt då? Jodå, på sommartid kan man åka med Christian IV (!) på Helge å till Åhus.

Men på detta kort från i höstas låg båten förtöjd.

Annars kan man ju göra som denna husägare: Förtöja en kanot i kanalen vid Norretullskolan: Han kan fritt ro

runt i nästan hela kanalsystemet. Vill han komma ut i Helge å krävs dock att han tar kanoten manuellt förbi Södra dämmet (se tidigare inlägg).

Det ska i princip vara seglingsbart hela vägen från Åhus genom den s.k. Graften hela vägen upp till Kristianstad. Dock krävs att seglen fälls då man ska under diverse broar.

När det gäller vägtrafik ligger Kristianstad vid E22, vägen Malmö-Karlskrona-Kalmar-Norrköping. Förbi Kristianstad byggdes en snutt motorväg på 60-talet. Denna snutt förlängdes för några år sedan ända till Fjälkinge(!) några kilometer öster om Kristianstad. I övrigt är E22 sällan motorväg, men utbyggnad är på gång. Bilden nedan är från Linderödsåsen där den skånska dimman ibland kan ställa til det.

Även i övrigt är vägarna runt Kristianstad ofta nog påtagligt smala (även riksvägarna till Österlen). Ett problem är också att snabbgående trafik ofta måste samsas med traktorer eftersom Kristianstad ligger mitt i en jordbruksregion.

Sammanfattningsvis ligger Kristianstad mycket väl till när det gäller såväl stadsbussar, olika typer av landsortsbussar samt förstås tågtrafik. Däremot finns det onekligen klara brister i det nationella vägnätet i nordöstra Skåne.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0